Techniki manipulacji w mediach
Dziś już niemal każdy ma dostęp do telewizji czy internetu. Z jednej strony to dobrze, ponieważ
każdy ma równo dostęp do informacji, z drugiej jednak nie zawsze są one rzetelne. Dlaczego?
Otóż wszelkie media wykorzystują obecnie obrazy w taki sposób, by ich odbiorca zrozumiał ich
przesłanie dokładnie tak, jak chce tego nadawca. Niestety media już od dawna nie zajmują się wyłącznie
przekazywaniem informacji. Coraz częściej zamiast tego decydują o tym, w jaki sposób społeczeństwo
odbiera i ocenia rzeczywistość.
Manipulacja w mediach
Czym jest medialna manipulacja? Otóż jest to szereg świadomych i celowych działań stosowanych
w przekazie medialnym, które wykorzystywane są do kreowania przekonań i opinii wśród społeczeństwa.
Warto pamiętać, że za manipulacje uznaje się jedynie świadome działania, te, które powstały w wyniku
niezamierzonych błędów czy czynników obiektywnych nie mogą być uznawane za manipulacje.
Najpopularniejsze techniki manipulacji w mediach
Istnieje wiele technik manipulacji, które są świadomie stosowane każdego dnia przez wszelkiego
rodzaju media, nie tylko telewizję. W jaki sposób społeczeństwo daje sobą, często nieświadomie
manipulować mediom?
Granie na emocjach
Jedną z popularnych metod manipulacji opinią publiczną jest granie na emocjach, szczególnie często
praktykowane w przypadku tych negatywnych odczuć. Przeczytaliście nagłówek lub usłyszeliście hasło
w telewizji wzbudzające złość czy nienawiść? Niestety istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że
zostaliście Państwo zmanipulowani. Niestety samo społeczeństwo daje niejako przyzwolenie na to,
że tak naprawdę powodów do robienia sensacji i wzbudzenia niezbyt pozytywnych uczuć jest
naprawdę sporo.
Stosowanie pytań
Nagłówek: "Czy mąż zabił żonę z zazdrości?"
Już sam tytuł sugeruje pewne przemyślenia, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. To nie mąż
zabił żonę, jednak cały artykuł lub audycja mogą być poświęcone temu tematowi, krążąc wokół podejrzeń
i hipotez, a nie realnych dowodów. Nawet jeżeli w tym przypadku odbiorca nie ma potwierdzenia winy
męża i tak będzie w stosunku do niego podejrzliwy.
Capslok
Czy wiecie Państwo, że jedną z niepozornych technik manipulowania odbiorcą jest zastosowanie
capsloka? Celem takiego ruchu ma być przyciągnięcie uwagi i zachęcenie do kliknięcia umieszczony
w widocznym miejscu odsyłacz.
Nadużywanie i wypaczanie pojęć
Jedną z bardziej złożonych technik manipulacji stosowanych przez media jest nadużywanie i wypaczanie
pojęć. Ta technika ma bardzo duży wpływ na postrzeganie rzeczywistość przez odbiorców.
Dobrym przykładem na nadużywanie i wypaczenie pojęć jest bardzo medialny w ostatnim czasie spór
o aborcję, a dokładniej rzecz biorąc kłótnie dotyczące definicji pojęcia człowiek.
Asymetria w relacji wydarzeń
Asymetria w relacjonowaniu podobnych wydarzeń i niekonsekwencja ekspresji poglądów to kolejne
techniki wykorzystywane w manipulacji odbiorcami. Jak prosty członek społeczeństwa może poznać,
czy jest poddawany medialnej manipulacji? Wbrew pozorom nie jest to zadanie trudne. Aby się dowiedzieć,
czy medium, z którym mamy styczność, jest na pewno tak rzetelne i bezstronne jak przekonuje,
wystarczy skrupulatnie przyjrzeć się temu, jaki język jest używany do opisania takich samych wydarzeń.
Jeżeli w każdym z przypadków dostrzeżecie nawet niewielkie, ale istotne różnice oznacza to
jedno — media zastosowały w tym przypadku jedną, bądź nawet kilka technik służących do manipulacji.
Kanapka zniszczenia
Kanapka zniszczenia brzmi być może dość zaskakująco, ale również jest jedna z technik stosowanych
przez media do manipulacji. Polega na zbudowaniu pożywnej samooceny, przy jednoczesnym wciskaniu
pomiędzy komplementy krytycznych uwag, których odbiorca często nawet nie jest świadomy. To
niebezpieczna technika. Dlaczego? Media, które krytykują, a jednocześnie chwalą, są uznawane za
obiektywne, co niestety często nie ma realnego odzwierciedlenia w ich poczynaniach.
Ekspercki ruszt
Ekspercki ruszt to kolejna ciekawie brzmiąca nazwa techniki manipulacji charakterystyczna przede
wszystkim dla telewizji i radia. Wystarczy zebrać kilka osób o odmiennych poglądach, aby się przekonać
o tym, że za słuszny zostanie uznany ten, który będzie miał największe poparcie. Jeżeli trzy osoby
popierają jedną tezę, to przecież w opinii wielu osób zdanie tej czwartek nie może być wiarygodne.
Komentarze
Prześlij komentarz